Home Forums Extern (KNSB seizoen 2021-2022) KNSB SISSA 3 Reageer op: KNSB SISSA 3

mvdtb
Deelnemer

Verslag KSNB SISSA 3 Ronde 7

Voor mij begon de dag fris: geen aanwezige kater door een veel te lange (en gezellige) door-haal-vrijdagavond. Toch een bijzondere gewaarwording, nuchter in de trein. Rond kwart voor 1 kwam ik aan in het mooie DSC, een thuiswedstrijd tegen GUC, en daar stond onze teamleider al klaar om ons te verwelkomen. Net voor de wedstrijd begon kwam Anne van P met het heugelijke nieuws dat we vandaag niet 8 maar 9 mensen opgesteld hebben achter het bord: van P is zwanger! Van harte gefeliciteerd lieve Anne en hopelijk is de moeheid snel voorbij en kan je nog meer genieten van het kleintje. Natuurlijk hopen we allemaal dat het een SISSA Sister wordt, maar een nieuwe Jorden van Foreest 2.0 is ook goed genoeg.

Rond 13:15 was er natuurlijk nog steeds geen sprake van een begin van de pot. Want het gehele team wist niet hoe ze de klokken moesten instellen. Erg professioneel, op z’n SISSA’ns. Onze tegenstanders zijn natuurlijk niet anders gewend en we hebben wel een reputatie hoog te houden. We hebben weer wat geleerd: het is standje 19. Of toch stand 21?! Ik weet het even niet meer. Helaas had onze geliefde Roland tevens wedstrijdleider zichzelf ziek gemeld deze ochtend. Beterschap! We hebben je gemist.

De opstelling van vandaag was:
Maria
Anne
Remco
Simon
Eric
Diederick
Merlijn
Karel

Doordat GUC met ziekte kampt had ik helaas geen tegenstander. Mijn eerste zet was een HJ’tje ontvangen van de teamleider van GUC. Een erg makkelijke 1-0.

Niet kort daarna kwam Merlijn mij vergezellen. Merlijn had een erg leuke partij gespeeld en was zichtbaar trots op zijn eerste overwinning in de KNSB. Nogmaals gefeliciteerd! Merlijn en zijn tegenstander begonnen in het Siciliaans, maar een variatie ervan die Merlijn niet kende kwam op het bord. Merlijn kwam hier wel redelijk uit, alhoewel hij eerder had kunnen rokeren om veiliger uit de opening te komen. Merlijn wist zijn tegenstander op een scherp gevonden manier schaak te zetten (10. Da5+), waardoor zijn tegenstander zijn koning moest bewegen en dus niet meer kon rokeren. Een erg prettige stelling voor Merlijn kwam hierdoor op het bord! Er kwamen hierna wat ruilingen, maar Merlijn kon een stuk pinnen (anders viel de dame van de tegenstander, altijd jammer) en uiteindelijk een stuk winnen met hierna direct een torenwinst (18. Pg5!!!). Van het bord geveegd! Kort, maar krachtig. 2-0.

Vervolgens was het Simon die als volgende klaar was. Simon speelde met wit d4 en de tegenstander antwoordde met e5. Het Englund gambiet. Simon is hiermee bekend en speelt het online ook met zwart, dus dat was zeker een voordeel deze partij. Het gambiet werd aangenomen door Simon en verdedigde na Pf6 en De7 de aangevallen pion op e5 met Pf3 en Lf4. Een voorspelde Db4+ kwam, dus de loper moest weer terug d.m.v. Ld2. De tegenstander sloeg in met Dxb2. Simon heeft toen verschillende torenzetten gedaan om de dame op te jagen en kwam uiteindelijk een pion achter te staan. Meestal is een pion achterstand niet prettig, maar in dit geval had Simon een actieve aanval op de koning. Door deze aanval moest zwart zijn dame geven voor een witte toren en witveldige loper. Vuurwerk op het bord! Uiteindelijk kon Simon mat zetten met zijn dame nadat zwart f5 moest spelen. Een leuk feitje was dat Simon ook nog een verre pion had die promotie dreigde. Een spektakel op het bord. 3-0.

Daarna was Diederick degene die als eerste van het team die helaas had verloren. Diederick heeft een partij naar mijn hart gespeeld. In deze partij kwam veel geweld en dubieuze offers voor die weliswaar niet helemaal klopten, maar soms moet je ook gewoon een risicootje nemen. Deze offers hebben wel tot speelbare posities geleid, dus zo dubieus was het niet denk ik. Zodra het stof was gedaald heeft Diederick de positie van speelbaar naar verliezen omgetoverd. Dit neemt niet weg dat Diederick in een “ik-knal-mijn-stukken-op-jouw-stelling”-bui is, dus hij offert nog een stuk en deze keer doet het offer echt niets. De juiste instelling was er, alleen de uitvoering mag nog een klein beetje aan gewerkt worden. Desalniettemin, een leuke partij. 3-1.

Het volgende puntje voor de tegenstander werd binnengehaald door Remco (zo kun je verliezen ook bekijken, toch?). Remco speelde als zwart tegen een Alapin Siciliaan waarin hij Pf6 speelt, tegenstander e5 en dan een fianchetto loper krijgt door Lg2 te spelen. Na afruilen in het centrum had Remco een gebroken pionstructuur met een zwakte op c6. Hier maakte zijn tegenstander graag gebruik van, dus deze ging druk uitoefenen op c6. Na een niet optimaal middenspel maakte Remco een blunder waardoor hij een toren verloor. Na lang doorspelen, want Remco zag nog kansen (that’s the spirit!) gaf Remco op. Helaas was zijn tegenstander nergens te vinden en reageerde hij vrij onsportief op de opgave van Remco. 3-2.

Het volgende punt voor SISSA werd binnengehaald door niemand minder dan Karel. Karel had een draak van een partij gespeeld. Zoals Karel mooi zei stond hij vanaf zet 3 goed. Dat is zeker een goed begin. Karel speelde een Weens gambiet. Mij is zaterdag geleerd dat dit net zo kut is als het Frans, maar misschien moet ik me hier iets meer in verdiepen voordat ik hierover kan oordelen. Karel had een partij vol met activiteit. Hij miste wel een penning door Lg4, maar na wat rekenwerk kon Karel zien dat hij zijn dame kon offeren voor een mat in 3 want hij had een enorm sterk loperpaar. Dan wist ik het wel! Rianne, zijn tegenstander, hapte niet toe helaas. Maar na f5 waagde Karel een offer met zijn toren waardoor er een dubbele aanval ontstond en een matdreiging. Hierna was de partij gespeeld. Wild! 4-2.

Na een lange partij was dan ook onze schaakmoeder in spé ein-de-lijk klaar. Een lekker luchtig potje schaken op de zaterdagmiddag: dacht Anne. Niets bleek minder waar. Fun fact: Anne heeft deze KNSB-competitie nog geen enkele schaakpartij verloren! Dus dat ging ze deze keer ook zeker niet doen. Anne stond de hele partij wel oké, maar zwart speelde goed en energiek. In de partij is er afgeruild naar een eindspel wat er ingewikkeld uitzag. Anne heeft hierom remise aangeboden, maar haar tegenstander sloeg dit af. Op het einde blunderde hij een pion en kreeg Anne een vrijpion. Al met al duurde de partij 5 uur en einde Anne de partij met een punt én hoofdpijn. Het winnende punt. 5-2.

Last but not least, Eric was klaar met zijn partij! Ik had af en toe het bord een beetje gevolgd, maar opeens stond er een stuk meer voor Eric. Eric speelde een damesgambiet, wat zich daarna ontwikkelde in een strijd om een eilandje pionnen van Eric in het centrum van het bord. Eric kwam met zijn dame een beetje ongemakkelijk te staan op een diagonaal met de twee pionnen en een loper van de tegenstander daarachter. Na wat afruilen en een onnauwkeurige dameszet van wit kon Eric daar wegkomen. Nadat het stof was gedaald hield Eric er ook nog een paard tegen een pion aan over. Maar de partij moest en zou tot 18:00 uur duren, dus toen was het nog 30 zetten lang de juiste zetten vinden om langzaamaan de tegenstander zijn pionnen van het bord te vegen. Gelukkig lukte dat en was dit de laatste punt voor SISSA 3. 6-2.

Na deze prachtige overwinning zijn we lekker gaan eten met een deel van het team en drie trouwe SISSA’nen van SISSA 2 bij de Prael. Het restaurant/bierbrouwerij waar Karel werkt als bierbrouwer. Het eten was goed, het bier was lekker en de sfeer zat er goed in. De avond kwam ten einde in ons oude, vertrouwde Hooghoudt en het was alsof we nooit van elkaar gescheiden waren geweest. Het was goed.

Liefs,
Maria