Home Forums Extern (KNSB seizoen 2021-2022) KNSB SISSA 1 Reageer op: KNSB SISSA 1

Nick
Deelnemer

Een groenteomelet op Valentijnsdag.

14 februari, Valentijnsdag! Wat is nou een beter idee dan deze avond doorbrengen met een vriendenteam? Een weekendje weg met je vriendin zou Paul zeggen. Onze Paul timmert de laatste tijd flink aan de weg als Ambtenaar. Hij krijgt tegenwoordig de ene uitnodiging na de ander waardoor hij op persoonlijke titel (CM) ergens wat mag komen vertellen. Paul is niet alleen goed in zijn werk, maar hij is ook goed met de vrouwen (althans, dat maakt hij anderen graag wijs). Tijdens het eten vroeg ik mij daarom al hardop af of er wel eens een moment is dat Paul geen vrouw in zijn leven heeft. Paul beseft maar al te goed dat al deze relaties niet vanzelf gaan. Hij lijkt de juiste balans steeds beter te vinden. Laten we het hem voor deze speciale avond vergeven dat hij zijn ho verkoos boven zijn bro’s.

Mathijs had voor deze locatie een leuk eettentje gevonden. Om het teamgevoel te versterken kregen we van de excentrieke ober de gezamenlijke opdracht om vijf gerechten uit te kiezen waardoor we allemaal een diverse maaltijd kregen. Dit keuzeproces ging bijzonder voorspoedig. Wellicht kan Mathijs ons nummer aan het kabinet doorgeven voor het geval dat er weer compromissen moeten worden gesloten. Tevens bracht de excentrieke ober bracht het het vegetariërschap van Simon aan het wankelen, maar uiteindelijke deed hij toch een ‘concessie’ door Simon een groenteomelet aan te bieden. Een uurtje later was al het eten van de tafel verdwenen en waren onze buikjes gevuld. We konden de weg naar de speelzaal vervolgen.

Dat wij de speelzaal überhaupt bereikten mocht al een klein wondertje heten. Koen, die door het leven gaat als Eeuwige Student, heeft inmiddels wel zijn rijbewijs gehaald. Ook Koen is inmiddels weer aan de vrouw. Zijn relatie gaat inmiddels zo voortvarend dat hij met regelmaat van haar auto kan profiteren. Alhoewel, een auto kun je het amper noemen. Het voertuig heeft vier wielen en een radio, maar daarmee is het ook wel gezegd. Mede vanwege handmatige navigatie door de bijrijder slaagden we er toch in op onze bestemming uit te komen. De Dakar is er niets bij.

Eenmaal in de speelzaal aangekomen troffen we veel bekenden. Voor mijzelf was het een mooie tweekamp, aangezien Assen donderdag al op bezoek was gekomen bij Groningen Combinatie. Assen zal zich ongetwijfeld wat anders voorgesteld hebben bij die wedstrijd. Ons zelfvertrouwen was dus groot. Bij het oplezen van de namen werd duidelijk dat Assen een tactische opstelling uit de hoge hoed had getoverd. Waar veel teams kiezen voor een opstelling op rating respectievelijk van bord 1 tot bord 8, koos Assen voor 3-4-5-6-7-8-1-2. Waar ik Ivo op donderdag nog ontweek door op bordje 3 plaats te nemen, ontweek Ivo mij deze keer door zelf op bordje 3 plaats te nemen.

Dan de wedstrijd. Op bordje zes verlieten Tjaart en Rieks als eerste het strijdtoneel door de handjes te schudden. Tjaart gaat tegenwoordig door het leven als Arts. Dit betekent dat hij met regelmaat lange diensten draait en korte nachtjes heeft. Een korte remise komt dan ook niet heel slecht van pas. Op deze manier is Paul dan toch nog een klein beetje bij ons. De partij leek continu in evenwicht te zijn. Rieks had het centrum, de Arts had mooi stukkenspel om dit te compenseren. Ergens leek de Arts misschien een kansje op voordeel gemist te hebben. Uiteindelijk leek het een vrij correcte remise.

Zelf was ik als tweede klaar. Ik mocht het opnemen tegen Frank van der Werff, die sinds kort het schaken weer wat serieuzer begint op te pakken. Frank bracht mij gelijk van mijn á propos door met het ambitieuze 1…e6 en 2… g6 te openen. Wat ik er vervolgens tegenin wist te brengen was weinig overtuigend. Na een zetje of 15 stond zwart beter. Frank koos vervolgens niet helemaal voor het juiste plan. Hij had gewoon gezonde ontwikkelingszetten kunnen blijven doen, waarna het onduidelijk was hoe ik mijn stukken had moeten positioneren. Frank stuurde aan op dameruil, waarna ik met een handigheidje kon profiteren. Opeens stond zijn dame pardoes ingesloten op het midden van het bord. Met enige creativiteit kun je dit lezen als een succesvolle valentijnsdag voor mij. Na een matig begin van 2020 (op schaakgebied dan), kon ik deze overwinning wel gebruiken.

Even later mocht ook Eeuwige Student Koen een puntje bijschrijven. Achter het schaakbord verandert de Eeuwige Student in een (zelfverklaarde) Eindspelgod. De Najdorf die de Eindspelgod de vorige wedstrijd op het bord toverde resulteerde in een dusdanig slechte stelling dat er weinig redenen waren te verzinnen om dit geintje nog eens een te proberen. Tot ieders geruststelling haalde de Eindspelgod zijn vertrouwde Caro-Kann weer van stal. Geen moment had ik getwijfeld of de Eindspelgod wel zou winnen. Een structureel voordeeltje werd omgezet in een materiaal voordeeltje, dat vervolgens werd omgezet in een heel punt. Als de Eindspelgod stellingen krijgt die hem op het lijf geschreven staan hebben tegenstanders over het algemeen weinig in te brengen.

Tot zover werkte de tactische opstelling van Assen uitstekend. De twee nullen aan 1 en 2 waren ingecalculeerd, waarna de rest zou moeten scoren. Dit gebeurde ook. Econometriestudent Simon mocht het opnemen tegen Ivo. De Econometriestudent kwam uitstekend uit de startblokken. Gedurende de gehele eerste fase van de partij had hij een scala aan mogelijkheden die hem een riante stelling zouden opleveren. Na de eerste fase volgt de tweede fase, en laat dit nou net de fase zijn waar Ivo zijn klasse liet zien. Ivo weet als geen ander hoe je moet rommelen en chaos moet creëren. De Econometriestudent zag door de bomen het bos niet meer en moest uiteindelijk zijn meerdere in Ivo herkennen.

Naast Simon mocht Pokerprofessional Edim het opnemen tegen Tjapko Struik. Een door beiden uitstekend opgezette Slavische opening leverde een dynamische stelling op. De Pokerspeler leek even te denken dat hij nog aan de pokertafel zat. Met een tactisch geplaatst remiseaanbod probeerde hij zijn tegenstander van zijn stuk te brengen. Donderdag ervaarde ik tijdens de KNSB bekerwedstrijd zelf dat Tjapko best remise wil, maar dan moet er wel eerst 140 zetten voor worden gestreden. Tjapko weigerde het aanbod resoluut en voerde vervolgens een combinatie uit waardoor hij flink wat vruchten kon plukken. De twee extra vruchten bleken donderdag nog te weinig voor de winst. Ditmaal was er weinig op de techniek van Tjapko aan te merken. De wedstrijd was weer in evenwicht.

Journalist Benno mocht het opnemen tegen Pieter Tromp. De structuur op het bord leek sterk overeen te komen met de door de Journalist geliefde Tsjechische Benoni. Ditmaal zat de Journalist echter achter de witte stukken. Als bijkomend nadeel waren de verkeerde lichte stukken geruild. De Zwartveldige loper van Pieter Tromp kreeg een uitstekend diagonaaltje. Nadat verschillende lijnen werden geopend beheerste zwart het hele bord. Op het moment dat Pieter beschikking had over tweemaal zoveel torens en op het punt stond om een nieuw poppetje uit te mogen zoeken, vond de Journalist het mooi geweest. Een uitstekende partij van de zwartspeler en helaas had de Journalist een ‘bad day at the office’.

Mathijs was intussen bezig met een lekker potje. Niemand weet wat Mathijs precies voor werk doet in het dagelijks leven. Wat wij weten is dat het te maken heeft met groen en duurzaamheid. Aan goede intenties ontbreekt het de man zeker niet. Hij droomt ervan om ooit een steentje bij te dragen aan het instandhouden van de ecologie en biodiversiteit ergens op een savanne in Afrika. Wat een Wereldverbeteraar. De Wereldverbeteraar had tegenstander Geon Knol lange tijd onder druk. Recent moest Geon nog zijn meerdere erkennen in de Wereldverbeteraar op de interne competitie. De toon was dus gezet. Geon verdedigde zijn stelling echter met verve. De vrije d-pion ging steeds verder naar voren, de witte toren kwam binnen, de zwarte koning werd teruggedrongen, een toren werd ingesloten, mat. Daarmee ging niet alleen de partij verloren, maar was ook de achterstand in de wedstrijd niet meer te overbruggen.

Als laatste was Advocaat Hemmes nog aan het zwoegen. Na de wederopstanding van Feyenoord gaat het de Advocaten weer goed voor de wind. Tegen Arjan Dwarshuis was de Advocaat de underdog. Op dringend advies van zijn teammaten wist de Advocaat de tijdnood fase uit te stellen tot na het middenspel. Lange tijd moest hij keepen voor een halfje. Een eindspel verdedigen met een pion minder is natuurlijk nooit leuk. Dit soort halfjes zijn precies de halfjes die je nodig hebt om binnenkort die gedroomde 2000 rating te halen.

Na afloop werd door de winnaars en verliezers gezamenlijk de overwinning gevierd in h’tje. Waar zie je dit nou nog meer? Speciaal voor deze gelegenheid had Jorn het spel Laser schaak meegebracht. Nu Jorn inmiddels al mijlenver op mij voor staat in zijn carrière – nog zo’n Advocaat – stelde het mij tevreden dat ik hem niet alleen op de 64 velden de baas ben, maar dat hij ook met Laser schaak nog niet kan winnen. Ter verdediging van Jorn, hij genoot wel al vanaf zeven uur in h’tje van goudkleurige vloeistoffen.

Assen heeft nu wel heel goede papieren voor het kampioenschap. Als het ons niet mocht lukken om kampioen te worden is er weinig aan de hand. Zoals jullie al lazen hebben de spelers van de Nosboppers genoeg dingen om zich te vermaken naast het schaakbord. Sommigen hebben een goede baan. Anderen hebben een leuke vriendin. Sommigen hebben beide. Weer anderen hebben een droom. Simon heeft een groenteomelet.