Home Forums Extern (KNSB seizoen 2021-2022) KNSB SISSA 2 Reageer op: KNSB SISSA 2

Anoniem
Inactief

Sissa 2 vs Staunton 2¬¬¬

6 november was het weer tijd voor de titanenstrijd van het hoge noorden. Groningen vs Groningen. 5 november was de welbekende titanenstrijd-avond. Een deel van de Sissa 2 leden kan het toch niet laten om het veel te laat te maken en met 4 à 5 uurtjes slaap aan het bord te verschijnen. Dit is niet mijn stijl, dat is bekend. Echter, ik kan mij toch ook niet aan de indruk onttrekken dat het toch altijd wel een effectieve strategie blijkt. Hier valt misschien niet veel over te zeggen, omdat altijd dezelfde mensen met een kater aan het bord verschijnen. Misschien voor de volgende ronde een AB/BA cross-over test overwegen om voor eens en altijd te concluderen wat de toekomstige tactiek van Sissa wordt. Ik stel me wel beschikbaar om lam te gaan. Ik noem geen namen van mensen die zonder alcohol om 10 uur op bed moeten liggen. Kenneth. Oh wacht, die zit niet eens in Sissa 2. Ruben dan. Oh wacht, ik zou geen namen noemen.

Maar Groningen vs Groningen dus. Zelf was ik meer voorstander van de Friese teams, maar die deden dus niet mee. (Ik hoop niet dat ik hierbij mijn plaatsje opgeef voor de volgende wedstrijd tegen Mid-Fryslan) De groen-witten hebben al tal van keren tegen de andere groen -witten gespeeld, dus iedereen kende elkaar van naam. Dat is eigenlijk niet waar. Met veel nieuwe gezichten aan beide kanten was het toch weer een nieuw affiche. Ik hoorde nog wel in een ooghoek dat, nadat Sophie haar voornaam opperde aan haar tegenstander, hij opgetogen klonk: “Aah, Welling?”. Gelukkig is er altijd nog oud meubilair, niet persoonlijk bedoelde Sophie, wat voor herkenning zorgt.

De partijen van bord 1 tot 8.
Maarten had op papier de lastigste tegenstander. De jeugdschaker had meer dan 200 punten in de afgelopen maand gekregen en had ook meer dan 100 punten meer dan Maarten. De herbergier, die die ochtend nog een slechte deal had door een koffer met een sleutel te ruilen, kwam echter in een Londense variant met zwart terecht die hij goed kende en zijn tegenstander iets minder. Daardoor kwam er een vroeg plusje die hij de hele tijd hield, totdat hij uiteindelijk een toren kon insluiten en kon ruilen voor zijn paard. Goede overwinning en mooi puntje!
Ikzelf kwam in een aanvallende pot met een eenzaam paard op e7 gesteund door een pion op f6. Mijn tegenstander dacht dat die het niet zou houden. Ik eigenlijk ook niet. De cavalerie-eenheid bleef echter lange tijd staan, totdat hij zichzelf mocht opgeven om zijn koningstelling open te breken. In tijdnood kwam mijn tegenstander nog wel terug, maar zijn koning bleef te zwak, waardoor ik toch een puntje bij mocht schrijven
Jorn kwam in een redelijk typische doorschijf Frans terecht. Zijn tegenstander had veel ruimte, en dacht met g4 met tempo op Pjorns paard de stelling naar zijn hand te brengen. De dubbel-betaalde docent/promovendus had echter nog genoeg velden voor z’n stukken. Toen zijn jeugdige opponent dames ruilde, waarbij Jorn óók nog eens een verbonden vrijpion kreeg, was het was positioneel wel klaar. Na wat geschuif kon ook Jorn een puntje noteren.
Sophie heeft ook geschaakt heb ik gehoord. Vast goed. Ondanks dat ze slechts 2 borden verder zat, heb ik niks meegekregen. Ze heeft wel een foto van haar notatieformulier gestuurd die ik zelf mocht intypen. Daar ben ik te lui voor. Goede pot heb ik in de coulissen gehoord, puntje voor de teacher (snap je? Want ze is docent Engels XD XD).
Wouters tegenstander opteerde voor het Italiaans, met een wel erg optimistische h3, g4, g5, h4, en uiteindelijk Th3 en Tg3. Wouter pakte dit methodologisch aan door het centrum open te breken terwijl wits koning nog steeds in het centrum stond. Deze probeerde nog te vluchten, maar wits stukken stonden op dit moment al slecht, waardoor ook de elektromechanicaan een kwaliteit won en daarmee de partij
Ruben had een straffe pot tegen zijn tegenstander. Volgens de computer was het uiteindelijk +80, en dat is niet overdreven! De Albertiaan kwam uiteindelijk met een kwaliteit voorsprong in het eindspel. Hier ruilde echter allen pionnen aan de koningsvleugel, waardoor hij met onvoldoende materiaal om door te breken kwam te staan en zo het enige halve puntje van de avond pakte. Zonde, want er had meer ingezeten. Leuk feitje trouwens: Ruben gooit in zijn vrije tijd graag hamsters tegen de muur. Zo leer je nog eens wat.
Writser kwam in een heel frappant eindspel terecht waarbij hij 4 pionnen en een loper tegen 2 toren en 2 pionnen had. (Het vermelden waard, de grijsharige vader blunderde een volledige toren in het proces). De tegenstander liet de pionnen echter zover lopen dat beide torens zich op zouden moeten offeren om de pionnen tegen te houden. Toen bleef er echter nog steeds een pion over voor de mooi-weer-fietser. Ook een puntje op dit bord dus.
Niels heeft zich helemaal onthouden om enige notatie van zijn partij op te sturen. Hier kan ik ook niet het excuus op brengen dat ik zijn partij had kunnen zien, want hij zat minstens 6 meter van me vandaan. Er zullen stukken geruild, pionnen geschoven en koningen aangevallen zijn. De Wet-mulder-rechter kwam hier, blijkbaar, beter uit en mocht zo ook de winst claimen na een bloedstollende partij.

7.5 – 0.5 is dus de uiteindelijke uitslag. Dat is wel even wennen! Na een verlies en gelijkspel in ronde 1 en 2 is dit wel een welkome verrassing. Zowel handhaving als degradatie lijken ver uit het zicht, maar meedoen in de middenmoot is ook leuk.

Na het typisch-oliemulderbrug-festijn zijn we met 16 man bij Lee Garden wezen dineren aan het Nieuwe Ebbinge. Voor toekomstige etentjes: prima aan te raden. Het eten liet even op zich wachten, maar daarna was er meer dan genoeg vegetarisch bami voor iedereen! Daarna nog H’tje. Zelf heb ik daar nog geblitzt tegen Writser. Hij won de 1e 3 partijen. Daarna kwam ik sterk terug met 4,5 uit 5. Dat vond ik het vermelden wel waard. Ik zag ook dat Koen vrij lam was, en ik heb de ‘wortel-snijder-dans’ geleerd van Anne. Ik vond het ook een stomme dans, maar ik heb geveinsd dat het een leuk dansje was om de sfeer te behouden. Nu denk je vast, lezer, ‘waarom meld je dit dan in je waardeloze verslag? Dan verpest je toch alsnog de sfeer?’. Jokes on you, echter, want ze kan helemaal niet lezen. Sfeer gered, 10 ratingpunten gewonnen en Writser huilend naar huis gestuurd. Perfecte dag!

Tjeerd