Home Forums Extern (KNSB seizoen 2021-2022) KNSB SISSA 3 Reageer op: KNSB SISSA 3

Anoniem
Inactief

Zaterdag speelde Sissa 3 hun tweede KNSB wedstrijd, tegen onze Friese buren uit Leeuwarden. Zoals we dan zeggen: wolkom in Grunn! De avond van te voren is er nog goed geoefend door middel van Hands en Brains schaak in café Hooghoudt. Helaas hebben we tijdens de echte wedstrijd geen Brains naast het bord staan voor instructies, dus proberen we het maar met ons eigen brein. Iedereen was verdacht fris en fruitig en op tijd aanwezig voor een KNSB zaterdag. Tijdens het opstellen leek het er even op alsof wij met plastic borden en stukken werden opgescheept, totdat Maria nog een paar fancy houten borden tevoorschijn toverde uit een kast en ons team er net zo cool en professioneel uit zag als Sissa 1 en 2.

De eerste punten werden binnengesleept door Sissa Sisters Maria en Anne. Maria speelde een mooie partij en won dankzij haar scherpe tactische vermogen. Ze dreigde een stuk te winnen maar mocht toen zelf plotseling mat zetten. Maria wordt niet voor niets een schaakbeest genoemd. Ikzelf kreeg met wit net de juiste opstelling op het bord waardoor ik voor een snelle koningsaanval kon gaan en mat dreigde te zetten. 2-0! Ik kon nu niet meer doen alsof ik de rest van de partijen niet goed genoeg had bekeken om een verslag te schrijven en me hier onderuit te praten, dus vooruit, ik ging even wat rondjes lopen langs de borden. Nieuw Sissa-lid Rick viel in en speelde met zwart zijn eerste externe wedstrijd tegen iemand die ook voor het eerst extern speelde, wat voor beiden erg leuk was. Ondanks dat Rick heel relaxed bleef, kon hij zijn stelling niet meer houden, hij verloor een stuk en ondanks dat hij daarna solide bleef spelen mocht zijn tegenstander even later zijn eerste welverdiende puntje op zijn naam schrijven. 2-1. Remco speelde ook zijn eerste keer bij KNSB. De zenuwen kon hij niet onderdrukken met de biertjes van vrijdagavond, maar toch wist hij met zwart een overwinning eruit te slepen en mooi mat te zetten met dame en toren. Zoals hij zelf zei: ik zette met trillende handjes mat. 3-1. Karel speelde met wit en won doordat hij met een dame het vijandelijke gebied infiltreerde een pion. Het leek nog even spannend te worden toen zijn tegenstander een tegenaanval kreeg met zijn dame en toren. Maar Karel zat in superfocus en was met verhit gezicht van de concentratie zijn tegenstander net te slim af en kon een puntje op zijn naam schrijven. 4-1. Nog een half puntje erbij en de overwinning zou voor ons zijn met nog drie partijen te gaan. Deze eer was aan Roland, onze stabiele rakker! Hij speelde met zwart heel solide en het leek voor zover ik er verstand van heb redelijk gelijk op te gaan. 4,5-1,5. Paul speelde met wit een opening die ik niet ken en had een loperpaar en zijn tegenstander twee paarden. Ik weet niet precies wat er gebeurde maar helaas zat een overwinning er Paul dit keer helaas niet in. 4,5-2,5. Tot slot speelde alleen Joan nog op bord 1 met zwart een Caro-kann. Hij speelde volgens mij erg goed tegen een sterke tegenstander en wist het lang te houden. Op een gegeven moment sloeg hij (helaas) een remise af, waarna zijn stelling in elkaar stortte. Leeuwarden heeft hard gevochten en is nog sterk teruggekomen, maar de eindstand was net niet voldoende voor hun winst. Eindstand: 4,5-3,5 voor Sissa 3!

Na de wedstrijd werd er zoals het hoort gezellig gedineerd in de Chinees (de Italia is zo 2019..). Ondergetekende wordt blijkbaar ook een jaartje ouder want moest tussendoor even thuis burgerlijk bijkomen met een bakje patat en Dreamschool op, voordat ik mij weer in het feestgedruis kon storten. Ik was niet de enige die lijdt aan deze ouderdomskwaal. Onze eigen voorzitter Mathijs moest ook even naast vrouwlief op de bank ontprikkelen met expeditie R. en een bordje Chinees op schoot. Kan de beste overkomen. We zijn tenminste nog niet zo burgerlijk als Tjeerd die elke vrijdag en zaterdag om 22.00 (als hij in een ruige bui is 22.15) op bed ligt. De rest van de avond in proeflokaal Hooghoudt was weer ouderwets gezellig (al moest Tjeerd wel wat vroeg weg vanwege een kapotte leiding ofzo). Onze kroegbaas Maarten had nog even stress omdat de theedoeken op waren, maar gelukkig kon hij bij mij thuis even een stapel lenen waarna de bierglazen er weer florissant bij stonden. Verder werd er uiteraard nog fanatiek geblitzt, stijlvol geworteldanst, liet Koen een glas bier op de grond vallen (hij had iets te enthousiast aangemoedigd bij LOS) en wist schaaktijgerin Maria bijna van een FM te winnen. Kortom, een geslaagde dag!