Home › Forums › Extern (KNSB seizoen 2021-2022) › KNSB SISSA 2 › Reageer op: KNSB SISSA 2
Het is een kille, grijze november zaterdag. Ik sta te verliezen in de regen op het station. Gelukkig is er koffie. Daar zijn ze, de 2 blauwe auto’s die SISSA 2 en een van onze tegenstanders naar Akkrum gaan brengen. Een half uur voor vertrek wordt Sjoerd (el capitan) gebeld omdat de tegenstander van Jorn op bord 1 wegens ziekte niet kan spelen. Jorn moet/kan worden achtergelaten in Groningen. Dat weerhoudt Jorn er verder niet van om, na een foutloze partij, het eerste punt op te tekenen. 0-1.
Half uurtje rijden, de watertoren (inmiddels appartementencomplex? Er zitten raampjes in) bekijken. Auto parkeren. Kroeg in. Jas uit. Naar de borden!
Ruben komt op bord 8 niet helemaal lekker uit de opening in het Hollands. Hij ligt bij een pionnenruil in het midden inmiddels ongeveer twee tempootjes achter, maar zijn tegenstander lost dat voor hem op. Van de drie stukken waarmee hij kan slaan kiest hij precies de verkeerde. Als zijn tegenstander daarna nog een pion die zijn koning moet beschermen laat hangen wordt die ook opgesnoept, waarna zijn tegenstander zijn dame en een stuk moet inleveren voor 2 torens. De grijns van Ruben zegt op dit moment al genoeg, maar zijn tegenstander strijdt door.
Op bord 7 speelt Wouter tegen de versnelde draak van zijn tegenstander. Hij heeft lekker veel ruimte in het midden. De stukken van zwart kunnen geen kant op. Alle tijd. Niks aan de hand. Wouter lijkt er relaxt bij te zitten.
Op mijn eigen bord 6 speelt mijn tegenstander in de opening zijn damezet te vroeg, wat hem op een vervelende penning van zijn paard tegen zijn dame komt te staan. Vanaf daar dacht ik een comfortabele pot te kunnen spelen. Rustig stukken naar voren, oei tweede bak koffie loopt snel door, even plaspauze. Terugkomen. 2 man staan naast mijn bord. Mijn tegenstander ook. Wat is hier aan de hand? Korte blik erop, tegenstander blundert een paard. Hebben! Of toch niet?! Het paard wordt geofferd, mijn koningstelling ligt wijd open. Dat wordt zweten.
Even kijken bij de rest. Op bord 5 mag Sophie het opnemen tegen een Benoni. Dat lijkt allemaal op het eerste gezicht wel lekker te staan. Veel ruimte, paard van tegenstander tegen de dame gepend en het lijkt alsof ze een pion cadeau krijgt. Dat is ook zo, maar alleen als het juiste stuk slaat. Dat gebeurt niet en opeens moet na een tegenaanval de b-pion met dame en toren verdedigd worden.
Door naar bord 4 met Sjoerd aan de knoppen. Hij heeft een lekker positioneel voordeel in een damepionnenspel en lijkt ook nog eens de open a-lijn te krijgen. Het paard van de tegenstander moet naar de wand, er is geen vuiltje aan de lucht. Denkt ie. Maar zijn middenpion hangt, omdat terugslaan zijn loper ongedekt laat. Had Sjoerd, zo verneem ik bij de nabespreking, heus al wel gezien hoor. Maar toch ziet zijn tegenstander het eerder. Een stellingsgelukje redt dit debacle gelukkig. De hangende loper schiet weg en eet ook een pion op. Sjoerd ontspringt de dans. Dat is trouwens niet de laatste keer deze partij.
Op bord 3 speelt Willem een open Siciliaan, waarbij hij de goede loper van zijn tegenstander al heeft mogen afruilen voor een paardje. Het strategische voordeel dat dat hem oplevert houdt hij de rest van de partij aan zich, ook nadat een pionzetje om zijn midden te consolideren hardop door zijn tegenstander wordt weggehoond. Nog wat gedraai met stukken volgt, waarna de dame de stelling van zijn tegenstander weet te infiltreren. En nog een beetje meer. En nog een beetje meer. Een wanhoopszet van de tegenstander om de dame weg te jagen laat de toren hangen, zonder compensatie. Die wordt opgesnoept. Zwart geeft op. 0-2.
Door naar bord 2, waar Maarten in het Hollands een solide partij speelt al staat zijn tegenstander wel lekkerder. De stukken staan dwars door elkaar. Eerlijk gezegd heb ik niet zo goed door wat er hier precies in de stelling zit, maar alles lijkt elkaar wel in evenwicht te houden. Tot Maarten een mogelijke pionnenslag van zijn tegenstander door het midden uitdaagt met een eigen pionnendreiging langs de buitenkant. Zijn tegenstander durft dat wel aan. Tik, daar gaat de pion. Tik, aan de buitenkant ook. Tik, daar gaat een loper. Tik, nog een pion. Tik, de dame eraf. Tik, de dame eraf. Tik, met onderpromotie naar een paard. Met schaak! Maarten komt een zet tekort en begint aan zijn lijdensweg tot het eind van de partij.
Ik zit ook weer aan het bord en hoor achter me dat de tegenstander van Ruben het opgeeft, nadat Ruben te veel dreigingen richting zijn koning had ontwikkeld. Dat is te lastig om tegen te houden zonder dame. 0-3.
Naast me loopt ook Wouters partij op zijn eind. De kwaliteit die zijn tegenstander door een afgetrokken paard met een aanval op de dame moest inleveren bleek te veel om nog te compenseren. Al leek het een tijd lang nog moeilijk om dat ook om te kunnen zetten naar een puntje, is het eigenlijk wel gebeurd als de dames eraf gaan. 0-4.
Op het bord bij Sophie zijn de rollen inmiddels ook nog eens omgedraaid. Ze weet te profiteren van een onhandige damezet van haar tegenstander. Paard neemt een pion, de zwarte dame moet weg en de witte komt erin met schaak. Sophies tegenstander ziet de bui al hangen en laat het niet zover komen. 0-5.
Mijn tegenstander laat me er wel voor werken, maar de aanval die zijn offer mogelijk heeft gemaakt kan worden afgeslagen. Als het stof is neergedaald staat mijn koning omringd door eigen stukken en heb ik een stuk meer. Dat valt niet meer om te draaien, vindt mijn tegenstander ook en al helemaal als hij per ongeluk nog een loper weggeeft. 0-6.
Inmiddels is ook gebleken dat Maartens vrijpion niet gered kan worden. Het eindspel met een volle toren minder biedt hier en daar nog wat kansjes, maar zijn tegenstander smoort die effectief in de kiem. Het is wat het is en meer zit er niet in vandaag. 1-6.
Rest de pot van Sjoerd. Toren, dame en een goede loper voor Sjoerd, tegen toren, dame, paard van zijn tegenstander. De tijd begint te dringen. Beide spelers spelen inmiddels op increment, met nog een stuk of 5 zetten voor extra tijd. Er klinkt rumoer, door de zaal en vanuit de gang. Sjoerds tegenstander vraagt om stilte. Die komt er als Sjoerd zijn aanval inzet door de gaten op de witte velden. Tegenstander reageert, zet druk op zijn loper. Die moet weg nu, toch? Of niet! Met een damezet dreigt Sjoerd mat op 2 manieren, daar heeft hij zijn loper niet meer voor nodig. Maar zijn tegenstander kan zijn loper nemen met schaak in een combinatie van slechts 2 zetten! Vanwege tijdsdruk mist ze dat tactiekje en Sjoerd zwijnt voor de tweede keer in de partij. Er komt wel schaak met paard, maar hij houdt het hoofd koel en zijn tegenstander moet het paard inleveren. Als na nog wat geschuif de dames eraf gaan, is het in 3 zetten klaar. 1-7.
Bij nabespreking onder het genot van een hamburger is de analyse: het had ook anders kunnen lopen vandaag. Maar hey, dat is schaken baby. We nemen een mooie winst mee naar huis en, gelet op de maatregelen, moeten we het daar voorlopig maar mee doen.
Niels