Home Forums Extern (KNSB seizoen 2021-2022) KNSB SISSA 3 Reageer op: KNSB SISSA 3

Anoniem
Inactief

Zaterdag 27 november speelde Sissa 3 haar derde wedstrijd in Hoogeveen tegen Hoogeveen 1. Na een autoritje van ongeveer 45 minuten werden we ontvangen in de thuisbasis van de Hoogeveense schakers, het mooie buurthuis van de stichting Salawaku. Tegen de verwachting in (het was even spannend) was iedereen van Sissa op tijd aanwezig voor de wedstrijd begon. Nadat iedereen zijn eigen bord had gevonden werd er een openingsspeech gedaan door Marc Snuverink, waarin er wat grondregels werden gelegd i.v.m. corona en werd gezegd dat het eerste drankje van het huis was, zeer gastvrij. Ook stond er een tafel met schaakbord voorin de zaal, waarop de wedstrijd tussen Magnus Carlsen en Ian Nepomniachtchi werd bijgehouden.

De eerste speler die klaar was, was ik, waardoor ik nu de verantwoordelijkheid heb om dit leuke verslag te schrijven. Ik speelde op bord 6 tegen een solide tegenstander, die heel rustig begon in de opening. Al vrij snel in de partij kon ik g4 spelen met tempo tegen de loper op f5, maar na een inaccuraat aantal vervolg zetjes stond ik toch duidelijk achter en was mijn koning heel zwak in het midden van het bord. Na veel gemanoeuvreer stond het weer aardig gelijk, waarna ik met wat tempo een aanval op de koning kon genereren en uiteindelijk mijn tegenstander mat zette na een koninginoffer (met de ‘’oh no my queen’’). 0 – 1

Onze teamcaptain Diederick speelde op bord 8 een caro-kann die heel spannend was. Na 20 zetten was er een positie bereikt, waarin Diederick een kwaliteit achter staat, maar in ruil daarvoor een pion voor staat met een actieve koning en veel promotie mogelijkheden. Deze positie had genoeg compensatie, waardoor het gelijkspel zou moeten zijn, maar na veel heen en weer geblunder van beide spelers, kon Diederick gelijkspel niet meer volhouden. 1 – 1

Op bord 5 speelde Schaakbeest Maria tegen een sterke tegenstander. Voor een groot gedeelte van de partij wist Maria niet echt wat ze aan het doen was, maar dankzij haar tactisch inzicht en het gebruik van trucjes wist ze uiteindelijk de koningin van de tegenstander te winnen door een matdreiging. Dit was niet de eerste matdreiging van de partij, maar de eerste matdreiging is helaas over het hoofd gezien door beide kanten van het bord. Na de partij wist Daniel de prachtige mat op het bord te zetten bij de na-analyse. Uiteindelijk is Maria zeer tevreden over haar e4 opening. 1 – 2

Daniel speelde zelf op bord 2 als zwart en kwam in een Vienna gambiet terecht, waarna hij afwijkt van de mainline. Al snel wist Daniel het loperpaar te winnen en speelde tegen twee paarden, een zeer imbalanced positie. Zijn tegenstander wist uiteindelijk de pionstructuur helemaal dicht te gooien, waardoor het loperpaar zijn waarde verloor. De partij is geëindigd in een drievoud herhaling gelijkspel, omdat de speler die uiteindelijk een pionbreekje uitvoerde, waarschijnlijk ook zou gaan verliezen. 1,5 – 2,5

Op bord 4 speelde Ronald tegen natuurlijk weer een sterke tegenstander. Ik heb niet helemaal kunnen zien welke opening gespeeld werd en toen ik klaar was met mijn partij was de game al diep in het middenspel. Twee torens en een koningin tegen twee torens en een koningin. Het voordeel van Ronald echter, was dat hij ergens onderweg een pionnetje had meegepikt en dus een plusje voorstond op de tegenstander. Na veel geschuifel en herpositionering van de stukken wist Ronald een zeer sterke aanval op de tegenstander zijn koning te krijgen, waarna deze opgaf. 1,5 – 3,5

De tweede Sissa sister Anne speelde op bord 3 tegen een zeer solide tegenstander, die volgens haar telkens hele scherpe en goede zetjes deed. Aan het begin van de partij wou Anne de hand schudden van de tegenstander die zelf een boks aanbood, waarna Anne ook overging op de boks, maar de tegenstander was gewisseld naar ondertussen een hand. Na deze ongemakkelijk handboks combinatie werd de klok gestart. Anne speelde met wit een spannende partij die alle kanten op ging. Al vrij snel in de opening was er een pion geofferd door Anne, wat misschien niet helemaal compensatie gaf, maar wel een mooi stekje openmaakte voor haar paard op d5 die niet meer weg te jagen viel en aanvalskansen creëerde verderop in het spel. De tegenstander stond heel lang een plusje voor en won zelfs een tweede pion die over het hoofd was gezien. Gelukkig waren er tactiekjes beschikbaar rondom de koning, waardoor de held van d5 een toren kon winnen met een mooie vork. 1,5 – 4,5

De laatste twee speler Joan en Merlijn speelden respectievelijk op bord 1 en 7. Joan speelde een partij (tegen een sterke tegenstander), waarbij er weinig stukken en pionnen van het bord gingen en er heel lang niet veel gebeurde. De positie was dan ook gelijkspel en bleef dat eigenlijk tot aan het eind. Uiteindelijk kwam Joan een beetje in tijdnoot, waarna de tegenstander hem onder druk kon zetten. Joan vocht hard door tot het eind en gaf zich absoluut niet makkelijk gewonnen, maar zijn tegenstander was volhardend en bleef de druk langzaam en gestaag opbouwen, totdat de positie instortte. 2,5 – 4,5

Merlijn speelde tegen een tegenstander (die heel sterk was) en wist al zeer snel door prachtig inzicht twee stukken te winnen in de schots opening. Zijn tegenstander gaf echter niet op en wist met drie sterke vrij pionnen in het centrum van het bord, toch nog veel druk te zetten op de positie. Merlijn kon een stuk terug geven om de druk er af te halen, maar wou hieraan vasthouden tot het bittere eind. Nadat de koning van Merlijn naar de rand van het bord was gejaagd en de pion van de tegenstander uiteindelijk een beroepsverandering had gedaan naar koningin, was Merlijn nog niet klaar. Met een toren, pion en een paard nog in het spel zette hij de koning van de tegenstander onder druk en wist zelfs nog bijna de koningin te winnen met een vorkje, helaas wist de tegenstander de win te converteren en moest Merlijn opgeven onder hevige tijdsdruk.

Eindstand 3,5 – 4,5 voor Sissa 3.