Home Forums Extern (KNSB seizoen 2021-2022) KNSB SISSA 3 Reageer op: KNSB SISSA 3

Anoniem
Inactief

Tjonger AA Linde 2-SISSA 3 6,5-1,5

Zaterdag 5 februari vond het vijfde competitieduel in Klasse 5a van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond plaats. Het was eigenlijk niet het vijfde maar het vierde duel aangezien de vierde ronde is afgelast. Eerlijk gezegd wist ik niet hoeveel wedstrijden we als SISSA 3 al hadden gespeeld. Het bleken er dus drie en we hadden er 2 nipt gewonnen en 1 verloren. Dat bood toch perspectieven voor de wedstrijd tegen Tjonger AA Linde 2 in Steenwijk. Maria was zo vriendelijk om drie schakers van het station in Assen af te halen en de overgebleven spelers nam ik mijn auto mee. We hebben een aantal frisse spelers met daar bijhorende lage ratings wat voor de tegenstander de speelsterkte bemoeilijkt in te schatten.
De tegenstand bestond uit de gebruikelijke grijze heren op leeftijd in een keurig voorbereide speelzaal. De tegenstanders hadden hippe naambordjes uitgeprint en uitgestald, de eerste consumpties waren voor ons als uitspelen team gratis, we kregen kaarten om de consumpties voor die dag op te noteren, de dienstdoende wedstrijdleider wees op een uitgebreid aantal regels gewezen (niet roken in de speelzaal, hè jammer) en toen later in de partij mijn klok geen 30 minuten maar 15 minuten bonus gaf, bood mijn tegenstander formeel zijn excuses aan als thuisspelende club (“dit had écht niet mogen gebeuren!”).
Zulke correctheid kan bijna niet anders dan contrasteren met de soms wat nonchalante houding van SISSA. We hadden nog niet nagedacht over een teamleider, bij afwezigheid van de zeer voorbeeldig zijn rol vervullende Diederick, en Anne en ik moesten een aantal keer onze teamgenoten opzoeken in de hal om te vragen hoe ze ook alweer heetten maar uiteindelijk kon de wedstrijd beginnen.
Simon van Dijk met zwart aan bord 5 was als eerste klaar. Zoals gebruikelijk deed hij iets raars in de opening Alcjehin met a6 en paarden op b6 en c6 maar dat bracht zijn bedeesde tegenstander niet van de wijs. Zeker toch Simon wat drentelde met rokeren en f7 moest dekken met Tf8 in de hoop dat de witspeler wat g- en hlijnen zou openen. In plaats daarvan positioneerde hij een dame en toren rond Simons Koning 0-1.
Deze vroege achterstand was een voorteken voor wat later die middag volgde.
Niels was als tweede klaar en ik heb er helaas niet zoveel van meekregen. Het was Niels’ eerste externe schaakpartij en de spanning en druk zal hem teveel zijn geworden. In ieder geval begreep ik dat hij zich normaliter roert op de maandagavonden in Hooghoudt dus verder in het seizoen zal hij vast nog wel een puntje pakken.
Karel met de witte stukken op bord 6 is zeer fanatiek met schaken bezig en hij werkt nog ook eens in een brouwerij met eetmogelijkheden waar hij korting kan regelen. Een enorme aanwinst dus voor ons team! In Steenwijk kreeg hij te maken met een Pirc. Toen ik na een uurtje kwam kijken stond hij een pion en een paard-tegen-een-toren-voor-de-tegenstander achter. Karel speelde nog wel drie uur door met deze achterstand wat duidt op een gezonde vechtersmentaliteit.
Op bord 4 speelde Aurore op bord vier een gezonde partij tegen Remco Heite, iemand die meerdere schaakboeken geschreven heeft en een eigen schaaktoernooi dat naar hem is vernoemd, maar ik vermoed dat Aurore daar niet van op de hoogte was. Ze stond eigenlijk erg goed. Mooie open lijn voor de torens waarmee ze dij vijandige Dame opjoeg en Dame en loper op dezelfde diagonaal richting de koning, maar ergens zal ze wel geblunderd moeten hebben. 0-4 derhalve.
Gelukkig was er Maria die zo aardig was om op het eerste bod plaats te nemen. Zij liet zien hoe je met de witte stukken het moet op nemen tegen dat g6-loper-g7-geschuif. Centrum pakken, lopers en paarden naar de juiste velden en met een koningsaanval de buit binnen slepen. Drie uit drie voor Maria dit seizoen!
Naast haar op 2 zat Anne. Volgens mij heeft ze het grootste gedeelte van de partij tegen een pion achterstand aangekeken. Ze liet zich echter niet van de wijs brengen en won drie uur verder de pion weer terug waarna beide partijen 3 pionnen en een loper overhielden en remise overeenkwamen. 4,5-1,5.
Ikzelf kreeg op bord een Siciliaan die mijn 2.g3 beantwoorde met d5. Ik had naar mijn mening wel redelijk grip op de partij en kon op een gegeven moment een geïsoleerde centrumpion bij mijn tegenstander creëren. Dat hoeft niet zwak te zijn maar in ieder geval had ik iets om druk op te zetten. Dat liep was anders dat verwacht en ondanks wat overwicht in het begin verloor ik een pion en toen nog 1 en ontweek mijn tegenstander een ongelijkeloper-eindspel waar ik misschien nog kansen op remise had gehad.
Iets eerder klaar dan ik was Henrick op bord 8. Het zag er al creatief uit toen ik na tien minuten kwam kijken. Henrick had met de zwarte stukken meerdere (geïsoleerde) dubbelpionnen waardoor zijn pionnenstructuur niet meer bestond. Daar stond tegenover dat hij twee pionnen meer had. Hijzelf had het idee dat hij erg goed stond en de partij aan het einde met een fout had weggeven. Ik had het idee dat de tegenstander wel compensatie had voor deze pionnen., maar er is niks met een flinke dosis eigen stellingsoordeel. 6,5-1,5.
Met die uitslag konden we weer naar huis in de wetenschap dat de vrouwen verantwoordelijk waren voor de punten en dat we als team een brede basis hebben. Naar verluidt is de avond door sommige met spelers van SISSA 1 en 2 afgesloten met een gezamenlijke pizza. Ik heb al weer zin in de volgende wedstrijd!