Home Forums Extern (KNSB seizoen 2021-2022) KNSB SISSA 2 Reageer op: KNSB SISSA 2

RubenBloemhof
Deelnemer

D’r op, of d’r onder!

Het thema van de speelronde van 2 april 2022 voor het tweede team van SISSA. Met promotie in zicht, worden de speelrondes steeds spannender. Ditmaal speelden we tegen Schaakwoude 2. Alhoewel hun resultaten in de competitie niet fantastisch zijn tot dusver, is het zeker geen zwak team, er moest dus gepresteerd worden vandaag om de winst mee te kunnen nemen.
Het was duidelijk dat het team de wedstrijd erg serieus nam, gezien de sterke afwezigheid van het tweede team in het H’tje op de avond voorafgaand aan de speeldag. Dit zorgde in ieder geval voor een team wat de focus op de juiste plek had gelegd.
Enthousiast vertrokken wij vanaf station naar Wâlterswâld. Tijdens de autorit werd er kort gesproken over het vleugelgambiet en de praktische kansen voor wit. Het werd vergeleken met die van het Morra gambiet. Writser merkte op dat ik gewoon het Morra gambiet moest spelen. Verder werd er niet op ingegaan. Waarom is dit relevant? Daar komen we zo meteen achter.

Eenmaal aangekomen de speellocatie, kon men niks anders opmerken dan dat het er erg goed uitzag. De club was in het bezit van mooie borden/stukken en de inrichting was ook kek gedaan. Toen alle SISSA’nen, evenals de tegenstanders, allemaal waren binnengedruppeld, kon de strijd beginnen.

Bord 1: Sjoerd Rookus – Christian Torensma
Bord 2: Niels Brand – Jan Sybren Zagema
Bord 3: Wouter Manenschijn – Cees Banning
Bord 4: Tjeerd Santema – Gerke Ros
Bord 5: Sophie Welling – Jan Torensma
Bord 6: Maarten Roorda – Christiaan Houpst
Bord 7: Ruben Bloemhof – Yaser Alabed Alhanan
Bord 8: Writser Cleveringa – Fedde Verf

Op bord 8 zat Writser. Writser had zwart en bevond zich gauw in een Siciliaans vleugelgambiet. Helaas had hij in de auto niet gevraagd naar variantjes van de opening en na een aantal zetten stond hij een kwaliteit achter. De stelling zag er moeilijk speelbaar uit, maar er waren kansen. Van tijd tot tijd tuurde ik even Writsers richting op, om te kijken naar de spannende pot.
Ik, op bord 7, kreeg zelf de Morra op het bord. Mijn tegenstander koos ervoor om het gambiet af te slaan, wat ik toevallig de avond voorafgaand aan de partij bekeken had. Vrij makkelijk manoeuvreerde ik mij door de opening om een mooi plusje te halen. Met veel ruimte en betere ontwikkeling, hoefde ik geen moment heel lang na te denken.
Op bord 6 speelde Maarten. Ik heb weinig van de partij gezien, behalve dat het leek op de partij waar hij recentelijk met 7 seconden over van mij won op de interne. Gedurende de partij was hij steeds diep aan het rekenen. Zijn tegenstander leek in ieder geval de meeste lol te beleven tijdens de partij.
Bord 5 werd bemand door Sophie. Ze speelde het dame gambiet. De eerste keer dat ik ging kijken bij haar, stond ze in mijn ogen al gewonnen. Het was een partij waar alle winstkansen voor Sophie zijn. Erg prettig, dus.
Op bord 4 speelde Tjeerd. Een afruil slaaf. Wat valt daar over te zeggen?
Zijn tegenstander blunderde in de opening met 7…Lxf3?? Tjeerd kon dit afstraffen met Dxb7, waarna de tegenstander twee hangende stukken had, helaas zag hij het over het hoofd en pakte de loper terug. Zo gingen zij een gelijk middenspel in.
Op bord 3 was Wouter te bewonderen. Hij speelde de saaie variant van de Italiaan. Toen ik hem vroeg naar zijn partij had hij niet meer erover te zeggen dan: “hij speelt het verkeerd, maar ik moet het nog wel afstraffen” of iets in de trant, ik weet het ook niet meer precies. Het zag er in ieder geval goed uit voor Wouter. Ook hier was de opening een succes.
Op bord 2 zat Niels. Niels heeft in vrijwel al zijn partijen echte rommelstellingen, waar hij zelf erg goed in is. Deze week mag dan ook worden toegevoegd aan het rijtje. Hij kreeg een Frans op het bord waar wit geen c3 speelt en hij geen c5. Zijn tegenstander koos voor een agressieve 7.Dg4, waar Niels niet geheel correct mee omging. Hierdoor had Niels een slechtere stelling vanuit de opening, en zag de partij er veelbelovend uit voor zijn tegenstander.
Op bord 1 zat onze kapitein, Sjoerd. Ook hij kreeg een Frans op het bord, waar al gauw de dames werden geruild. Vanuit de opening was het woord “remise” toch wel de eerste associatie van de meeste mensen in de zaal.

Al met al vond ik het spannend. Zouden we kunnen winnen hier? Het was mij op dat moment nog onduidelijk hoe het zich zou afspelen, maar de hoop was zeker aanwezig.

Als eerste was Maarten zijn partij klaar. De partij heb ik niet in kunnen zien, dus ik kan er niet meer erover delen dan de conclusie: een puntje voor zijn tegenstander. 0-1
De tweede partij die afgelopen was, was die tussen Wouter en zijn tegenstander. Echt spannend is de partij nooit geworden. Wouter zag zijn kans, en nam deze gretig aan. Zijn tegenstander moest steeds achteruit spelen en werd gauw overspoeld door de witte stukken. Met een verankerd paard op f5 en stukken die vrijwel allemaal perfect stonden, kon zijn tegenstander niet anders dan opgeven. 1-1.
In de partij van Sophie had ze al snel een stevige aanval op de been. Haar tegenstander had alle koningsvleugelpionnen naar voren gegooid, maar door de elegante 15…Pxg5! kon zij de koningsstelling van haar tegenstander binnendringen. Na een kwaliteit te hebben gewonnen, bracht ze haar eigen koning in veiligheid en begon met al haar stukken activeren. De rest van de partij verliep niet geheel soepel, maar na een blunder van haar tegenstander zag Sophie een combinatie om mat-in-twee te geven. Hier werd gebruik van gemaakt, en het tweede puntje was een feit. 2-1
Tjeerds partij was de volgende die afliep. De afruil slaaf, in combinatie met een dame ruil, zorgde al gauw voor een gelijk eindspel. De pionnen werden tegen elkaar aangeschoven, en er werd nog even gemanoeuvreerd. Kort hierna werd remise afgesproken. 2.5-1.5
Niels zijn partij was tot het einde spannend. Na compleet gewonnen te staan, maakte zijn tegenstander een dubieus stukoffer. Ondanks dat het dubieus was, had zijn tegenstander nog steeds uitstekende kansen. Niels bleef goede zetten doen en had ineens het spel compleet gedraaid. Beide partijen bleven zoeken naar mat, tot Niels uiteindelijk een manier vond om met een mooi dameoffer de partij te besluiten. 3.5-1.5
Na zo’n 3 uur spelen had ik een ruim tijdsvoordeel opgebouwd. Ik kon de hele partij vrij makkelijk schuiven en kon ook nog ergens een kwaliteit snoepen. Overigens viel ik ten prooi aan mijn limitaties en maakte wat onnauwkeurige zetjes. Dit bood tegenspel aan mijn tegenstander, waar hij meteen gebruik van maakte. Dit duurde overigens niet heel lang, want in tijdnood hing hij zijn dame en gaf resoluut de partij op. 4.5-1.5.
Bij aankomst in de analysehal, kreeg ik te horen dat ik het winnende puntje had gescoord. Erg prettig!
Kort na mij volgde Writser. De kwaliteitwinst in de opening was ten koste gegaan van meerdere tempi, waardoor hij actief tegenspel had. Dit tegenspel duurde zolang als zijn tegenstander nog geen koningsveiligheid had gevonden. Toen hij eenmaal zijn koning uit het centrum had gehaald, waren de kansen voor Writser afgenomen en moest hij vechten. Helaas liep het niet goed af, en pakte zijn tegenstander de winst. 4.5-2.5
Last but not least: Sjoerd! Terwijl wij allemaal al klaar waren, zowel met onze partijen als de analyse ervan, was Sjoerd nog steeds een gelijk eindspel aan het doorspelen. Zelf had hij een tactisch vroeg remiseaanbod gedaan, wat werd afgeslagen door zijn tegenstander. Hierna kwamen zij in een lange strijd, waar de evaluatiebalk vrijwel niet van de nul loskomt. Ondanks deze evaluatie, was er wel veel spel over in de stelling. Sjoerd haalde de tijdcontrole nauwelijks, maar kon tenminste even op adem komen. Hierna ging hij, vol goede moed, een eindspel in waar hij voelde dat hij voor twee resultaten aan het spelen was in een 7 tegen 7 en loper tegen paard eindspel. Na de tegenstanders 4-tegen-3 pionmeerderheid te hebben uitgeschakeld door het vastzetten van de f-pionnen, ging hij zelf aanvallen op de damevleugel met zijn 3-tegen-2 meerderheid. Hij verbeterde zijn koning langzamerhand en bleef accuraat spelen. Zijn tegenstander kon niet anders dan achteruit spelen, in de hoop dat Sjoerd ergens een steekje zou laten vallen. Dit deed Sjoerd niet. Hij wist de pionnen af te ruilen op de damevleugel en hield zo een vrijpion over. Hierdoor moest zijn tegenstander wel binnen het bereik blijven, anders kon Sjoerd promoveren. Toen zeker was dat de tegenstander de pion niet kon pakken, wandelde hij zijn koning richting de zwarte pionnen op de koningsvleugel. Het paard kon de koning niet weren, en zodoende kon Sjoerd beginnen met het winnen van de pionnen. Er was nog weinig over voor zijn tegenstander, die ook meteen opgaf. Als een ware caveman Magnus Carlsen had Sjoerd voor een prachtige afsluiting van een prachtige dag gezorgd. SISSA 2 wint in Wâlterswâlt van Schaakwoude 2 met 5.5-2.5.