6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Anoniem
    Inactief

Bedankt admin

Anoniem
    Inactief

9 oktober was het dan eindelijk zover, SISSA 3 mocht haar debuut maken. En voor extra feest en spanning was het meteen in een massale wedstrijd waar SISSA 1, 2 en 3 het mochten opnemen tegen Assen 1, 2 en 3. Vol gezelligheid en moed vertrokken we die kant op om maar eens te kijken wat Assen voor ons in petto had. Extra spannend was dat het meteen ook het externe debuut was van maar liefst 5 spelers van ons team.

Eenmaal veilig aangekomen in Assen, en nadat de teamleider nog snel even een definitieve opstelling had verzonnen, nam iedereen plaats achter de borden en kon het festijn beginnnen. Helaas bleek nog niet iedereen na zo’n lange lockdown zonder lange OTB partijen in het classical ritme te zitten. Simon op bord 3 blitzte net te snel wat zetten eruit en bleek na een fork een dame op te geven. 0-1

Gelukkig bleef de achterstand niet al te lang op het bord staan. Ondergetekende op bord 8 kwam in een stelling waar ik lang positioneel iets slechter stond, en op gegeven moment uitte zich dat zelfs in een pion achterstand, maar toen ging de tegenstander opeens iets te laks om met zijn koningspionnen. Ik kon infiltreren met dame en toren, tegenstander bood nog een dame-ruil aan waarna we een toren eindspel zouden spelen dat lichtelijk in mijn voordeel zou zijn, maar na nog wat behendige schaakjes werd het de tegenstander duidelijk dat hij moest kiezen tussen mat of een dame voor toren ruil. 1-1

Alles stond weer op het spel en het bleef lang op gelijkspel. 1 van onze routiniers Roland mocht op bord 2 spelen tegen een dame die hij al als klein meisje kende, maar inmiddels bleek ze toch geduchte oppositie te zijn geworden. Vakkundig werd Roland langzaamaan van het bord geduwd. Ondertussen op bord 7 was Merlijn meteen uit zijn theorie toen zijn tegenstander het Lets Gambiet tegen hem speelde. Het mondde uiteindelijk uit in een dame eindspel waar nog steeds remise kansen waren, maar toen de dames geruild werden kon hij een vrijpion niet meer stoppen. 1-3

Lang was dit de tussenstand, en inmiddels begon iedereen diep in de tijd te raken. Zo diep zelfs, dat de meest dramatische uitslag van de dag op bord 4 gebeurde. Bij Joan stond een loper eindspel op het bord dat volledig gespiegeld was en wat dus op remise leek te gingen uitlopen, tot zijn tegenstander door de vlag ging. ‘Niks aan de hand’ dacht zijn tegenstander, ‘ik krijg nog een half uur erbij’. Hij bleek echter verkeerd genoteerd te hebben; Zet 20 had hij overgeslagen, waardoor ze niet op zet 40 maar nog op zet 39 waren! Balen voor hem, maar mooi voor ons. 2-3

Helaas bleef deze spannende stand niet veel langer zo, want toen werden alle resterende borden bijna tegelijk afgerond. Op bord 5 speelde Karel met wit een Rossolimo waar hij naar eigen zeggen niet alle positionele ideeën wist maar er toch lang een mooie stelling op het bord stond. Helaas werd er uiteindelijk in een tactisch complexe stelling een dame verloren voor een toren en een paard, en ondanks lang doorspelen wist de tegenstander dit voordeel te behouden en om te zetten naar winst. Ondertussen op bord 6 kwam Aurore in een lastige stelling terecht waar ze iets slechter stond maar ze veel knappe verdediging wist te vinden om het erg moeilijk te houden. Uiteindelijk bleek het net niet voldoende, maar de tegenstander heeft er wel hard voor moeten werken. 2-5

Tot slot mocht Daniël laten zien wat hij kon op bord 1, en hij bewees zijn skills meteen door erg goed te spelen tegen een Draak, een mooie stelling te krijgen en op gegeven moment een stuk te winnen voor 2 pionnen. Maar zijn tegenstander was natuurlijk ook geen pushover, en er stond Daniël een enorm lastig eindspel te wachten. Met 2 stukken, 1 pion vs 1 stuk en 3 pionnen waren de winstkansen voor Daniël maar drama zat wederom in de lucht: 1 foute koningszet leidde ertoe dat de opponent een stukruil kon forceren, en met slechts een paard over was de stelling compleet geflipt. Er viel niet meer te verdedigen tegen de sterke flankpionnen en dus was het einde verhaal. 2-6

Ondanks de uitslag heeft iedereen zich goed vermaakt in Assen. Zeker de debuterende spelers waren erg blij om hun eerste wedstrijd gespeeld te mogen hebben. Nog even borrelen en analyseren natuurlijk, en na wat bitterballen bij de bar voor de één en wat Chinees in Helpman voor de ander konden we weer voldaan op huis aan, nu al enthousiast voor de volgende wedstrijd.

Anoniem
    Inactief

Zaterdag speelde Sissa 3 hun tweede KNSB wedstrijd, tegen onze Friese buren uit Leeuwarden. Zoals we dan zeggen: wolkom in Grunn! De avond van te voren is er nog goed geoefend door middel van Hands en Brains schaak in café Hooghoudt. Helaas hebben we tijdens de echte wedstrijd geen Brains naast het bord staan voor instructies, dus proberen we het maar met ons eigen brein. Iedereen was verdacht fris en fruitig en op tijd aanwezig voor een KNSB zaterdag. Tijdens het opstellen leek het er even op alsof wij met plastic borden en stukken werden opgescheept, totdat Maria nog een paar fancy houten borden tevoorschijn toverde uit een kast en ons team er net zo cool en professioneel uit zag als Sissa 1 en 2.

De eerste punten werden binnengesleept door Sissa Sisters Maria en Anne. Maria speelde een mooie partij en won dankzij haar scherpe tactische vermogen. Ze dreigde een stuk te winnen maar mocht toen zelf plotseling mat zetten. Maria wordt niet voor niets een schaakbeest genoemd. Ikzelf kreeg met wit net de juiste opstelling op het bord waardoor ik voor een snelle koningsaanval kon gaan en mat dreigde te zetten. 2-0! Ik kon nu niet meer doen alsof ik de rest van de partijen niet goed genoeg had bekeken om een verslag te schrijven en me hier onderuit te praten, dus vooruit, ik ging even wat rondjes lopen langs de borden. Nieuw Sissa-lid Rick viel in en speelde met zwart zijn eerste externe wedstrijd tegen iemand die ook voor het eerst extern speelde, wat voor beiden erg leuk was. Ondanks dat Rick heel relaxed bleef, kon hij zijn stelling niet meer houden, hij verloor een stuk en ondanks dat hij daarna solide bleef spelen mocht zijn tegenstander even later zijn eerste welverdiende puntje op zijn naam schrijven. 2-1. Remco speelde ook zijn eerste keer bij KNSB. De zenuwen kon hij niet onderdrukken met de biertjes van vrijdagavond, maar toch wist hij met zwart een overwinning eruit te slepen en mooi mat te zetten met dame en toren. Zoals hij zelf zei: ik zette met trillende handjes mat. 3-1. Karel speelde met wit en won doordat hij met een dame het vijandelijke gebied infiltreerde een pion. Het leek nog even spannend te worden toen zijn tegenstander een tegenaanval kreeg met zijn dame en toren. Maar Karel zat in superfocus en was met verhit gezicht van de concentratie zijn tegenstander net te slim af en kon een puntje op zijn naam schrijven. 4-1. Nog een half puntje erbij en de overwinning zou voor ons zijn met nog drie partijen te gaan. Deze eer was aan Roland, onze stabiele rakker! Hij speelde met zwart heel solide en het leek voor zover ik er verstand van heb redelijk gelijk op te gaan. 4,5-1,5. Paul speelde met wit een opening die ik niet ken en had een loperpaar en zijn tegenstander twee paarden. Ik weet niet precies wat er gebeurde maar helaas zat een overwinning er Paul dit keer helaas niet in. 4,5-2,5. Tot slot speelde alleen Joan nog op bord 1 met zwart een Caro-kann. Hij speelde volgens mij erg goed tegen een sterke tegenstander en wist het lang te houden. Op een gegeven moment sloeg hij (helaas) een remise af, waarna zijn stelling in elkaar stortte. Leeuwarden heeft hard gevochten en is nog sterk teruggekomen, maar de eindstand was net niet voldoende voor hun winst. Eindstand: 4,5-3,5 voor Sissa 3!

Na de wedstrijd werd er zoals het hoort gezellig gedineerd in de Chinees (de Italia is zo 2019..). Ondergetekende wordt blijkbaar ook een jaartje ouder want moest tussendoor even thuis burgerlijk bijkomen met een bakje patat en Dreamschool op, voordat ik mij weer in het feestgedruis kon storten. Ik was niet de enige die lijdt aan deze ouderdomskwaal. Onze eigen voorzitter Mathijs moest ook even naast vrouwlief op de bank ontprikkelen met expeditie R. en een bordje Chinees op schoot. Kan de beste overkomen. We zijn tenminste nog niet zo burgerlijk als Tjeerd die elke vrijdag en zaterdag om 22.00 (als hij in een ruige bui is 22.15) op bed ligt. De rest van de avond in proeflokaal Hooghoudt was weer ouderwets gezellig (al moest Tjeerd wel wat vroeg weg vanwege een kapotte leiding ofzo). Onze kroegbaas Maarten had nog even stress omdat de theedoeken op waren, maar gelukkig kon hij bij mij thuis even een stapel lenen waarna de bierglazen er weer florissant bij stonden. Verder werd er uiteraard nog fanatiek geblitzt, stijlvol geworteldanst, liet Koen een glas bier op de grond vallen (hij had iets te enthousiast aangemoedigd bij LOS) en wist schaaktijgerin Maria bijna van een FM te winnen. Kortom, een geslaagde dag!

Anoniem
    Inactief

Zaterdag 27 november speelde Sissa 3 haar derde wedstrijd in Hoogeveen tegen Hoogeveen 1. Na een autoritje van ongeveer 45 minuten werden we ontvangen in de thuisbasis van de Hoogeveense schakers, het mooie buurthuis van de stichting Salawaku. Tegen de verwachting in (het was even spannend) was iedereen van Sissa op tijd aanwezig voor de wedstrijd begon. Nadat iedereen zijn eigen bord had gevonden werd er een openingsspeech gedaan door Marc Snuverink, waarin er wat grondregels werden gelegd i.v.m. corona en werd gezegd dat het eerste drankje van het huis was, zeer gastvrij. Ook stond er een tafel met schaakbord voorin de zaal, waarop de wedstrijd tussen Magnus Carlsen en Ian Nepomniachtchi werd bijgehouden.

De eerste speler die klaar was, was ik, waardoor ik nu de verantwoordelijkheid heb om dit leuke verslag te schrijven. Ik speelde op bord 6 tegen een solide tegenstander, die heel rustig begon in de opening. Al vrij snel in de partij kon ik g4 spelen met tempo tegen de loper op f5, maar na een inaccuraat aantal vervolg zetjes stond ik toch duidelijk achter en was mijn koning heel zwak in het midden van het bord. Na veel gemanoeuvreer stond het weer aardig gelijk, waarna ik met wat tempo een aanval op de koning kon genereren en uiteindelijk mijn tegenstander mat zette na een koninginoffer (met de ‘’oh no my queen’’). 0 – 1

Onze teamcaptain Diederick speelde op bord 8 een caro-kann die heel spannend was. Na 20 zetten was er een positie bereikt, waarin Diederick een kwaliteit achter staat, maar in ruil daarvoor een pion voor staat met een actieve koning en veel promotie mogelijkheden. Deze positie had genoeg compensatie, waardoor het gelijkspel zou moeten zijn, maar na veel heen en weer geblunder van beide spelers, kon Diederick gelijkspel niet meer volhouden. 1 – 1

Op bord 5 speelde Schaakbeest Maria tegen een sterke tegenstander. Voor een groot gedeelte van de partij wist Maria niet echt wat ze aan het doen was, maar dankzij haar tactisch inzicht en het gebruik van trucjes wist ze uiteindelijk de koningin van de tegenstander te winnen door een matdreiging. Dit was niet de eerste matdreiging van de partij, maar de eerste matdreiging is helaas over het hoofd gezien door beide kanten van het bord. Na de partij wist Daniel de prachtige mat op het bord te zetten bij de na-analyse. Uiteindelijk is Maria zeer tevreden over haar e4 opening. 1 – 2

Daniel speelde zelf op bord 2 als zwart en kwam in een Vienna gambiet terecht, waarna hij afwijkt van de mainline. Al snel wist Daniel het loperpaar te winnen en speelde tegen twee paarden, een zeer imbalanced positie. Zijn tegenstander wist uiteindelijk de pionstructuur helemaal dicht te gooien, waardoor het loperpaar zijn waarde verloor. De partij is geëindigd in een drievoud herhaling gelijkspel, omdat de speler die uiteindelijk een pionbreekje uitvoerde, waarschijnlijk ook zou gaan verliezen. 1,5 – 2,5

Op bord 4 speelde Ronald tegen natuurlijk weer een sterke tegenstander. Ik heb niet helemaal kunnen zien welke opening gespeeld werd en toen ik klaar was met mijn partij was de game al diep in het middenspel. Twee torens en een koningin tegen twee torens en een koningin. Het voordeel van Ronald echter, was dat hij ergens onderweg een pionnetje had meegepikt en dus een plusje voorstond op de tegenstander. Na veel geschuifel en herpositionering van de stukken wist Ronald een zeer sterke aanval op de tegenstander zijn koning te krijgen, waarna deze opgaf. 1,5 – 3,5

De tweede Sissa sister Anne speelde op bord 3 tegen een zeer solide tegenstander, die volgens haar telkens hele scherpe en goede zetjes deed. Aan het begin van de partij wou Anne de hand schudden van de tegenstander die zelf een boks aanbood, waarna Anne ook overging op de boks, maar de tegenstander was gewisseld naar ondertussen een hand. Na deze ongemakkelijk handboks combinatie werd de klok gestart. Anne speelde met wit een spannende partij die alle kanten op ging. Al vrij snel in de opening was er een pion geofferd door Anne, wat misschien niet helemaal compensatie gaf, maar wel een mooi stekje openmaakte voor haar paard op d5 die niet meer weg te jagen viel en aanvalskansen creëerde verderop in het spel. De tegenstander stond heel lang een plusje voor en won zelfs een tweede pion die over het hoofd was gezien. Gelukkig waren er tactiekjes beschikbaar rondom de koning, waardoor de held van d5 een toren kon winnen met een mooie vork. 1,5 – 4,5

De laatste twee speler Joan en Merlijn speelden respectievelijk op bord 1 en 7. Joan speelde een partij (tegen een sterke tegenstander), waarbij er weinig stukken en pionnen van het bord gingen en er heel lang niet veel gebeurde. De positie was dan ook gelijkspel en bleef dat eigenlijk tot aan het eind. Uiteindelijk kwam Joan een beetje in tijdnoot, waarna de tegenstander hem onder druk kon zetten. Joan vocht hard door tot het eind en gaf zich absoluut niet makkelijk gewonnen, maar zijn tegenstander was volhardend en bleef de druk langzaam en gestaag opbouwen, totdat de positie instortte. 2,5 – 4,5

Merlijn speelde tegen een tegenstander (die heel sterk was) en wist al zeer snel door prachtig inzicht twee stukken te winnen in de schots opening. Zijn tegenstander gaf echter niet op en wist met drie sterke vrij pionnen in het centrum van het bord, toch nog veel druk te zetten op de positie. Merlijn kon een stuk terug geven om de druk er af te halen, maar wou hieraan vasthouden tot het bittere eind. Nadat de koning van Merlijn naar de rand van het bord was gejaagd en de pion van de tegenstander uiteindelijk een beroepsverandering had gedaan naar koningin, was Merlijn nog niet klaar. Met een toren, pion en een paard nog in het spel zette hij de koning van de tegenstander onder druk en wist zelfs nog bijna de koningin te winnen met een vorkje, helaas wist de tegenstander de win te converteren en moest Merlijn opgeven onder hevige tijdsdruk.

Eindstand 3,5 – 4,5 voor Sissa 3.

Anoniem
    Inactief

Tjonger AA Linde 2-SISSA 3 6,5-1,5

Zaterdag 5 februari vond het vijfde competitieduel in Klasse 5a van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond plaats. Het was eigenlijk niet het vijfde maar het vierde duel aangezien de vierde ronde is afgelast. Eerlijk gezegd wist ik niet hoeveel wedstrijden we als SISSA 3 al hadden gespeeld. Het bleken er dus drie en we hadden er 2 nipt gewonnen en 1 verloren. Dat bood toch perspectieven voor de wedstrijd tegen Tjonger AA Linde 2 in Steenwijk. Maria was zo vriendelijk om drie schakers van het station in Assen af te halen en de overgebleven spelers nam ik mijn auto mee. We hebben een aantal frisse spelers met daar bijhorende lage ratings wat voor de tegenstander de speelsterkte bemoeilijkt in te schatten.
    De tegenstand bestond uit de gebruikelijke grijze heren op leeftijd in een keurig voorbereide speelzaal. De tegenstanders hadden hippe naambordjes uitgeprint en uitgestald, de eerste consumpties waren voor ons als uitspelen team gratis, we kregen kaarten om de consumpties voor die dag op te noteren, de dienstdoende wedstrijdleider wees op een uitgebreid aantal regels gewezen (niet roken in de speelzaal, hè jammer) en toen later in de partij mijn klok geen 30 minuten maar 15 minuten bonus gaf, bood mijn tegenstander formeel zijn excuses aan als thuisspelende club (“dit had écht niet mogen gebeuren!”).
    Zulke correctheid kan bijna niet anders dan contrasteren met de soms wat nonchalante houding van SISSA. We hadden nog niet nagedacht over een teamleider, bij afwezigheid van de zeer voorbeeldig zijn rol vervullende Diederick, en Anne en ik moesten een aantal keer onze teamgenoten opzoeken in de hal om te vragen hoe ze ook alweer heetten maar uiteindelijk kon de wedstrijd beginnen.
    Simon van Dijk met zwart aan bord 5 was als eerste klaar. Zoals gebruikelijk deed hij iets raars in de opening Alcjehin met a6 en paarden op b6 en c6 maar dat bracht zijn bedeesde tegenstander niet van de wijs. Zeker toch Simon wat drentelde met rokeren en f7 moest dekken met Tf8 in de hoop dat de witspeler wat g- en hlijnen zou openen. In plaats daarvan positioneerde hij een dame en toren rond Simons Koning 0-1.
    Deze vroege achterstand was een voorteken voor wat later die middag volgde.
    Niels was als tweede klaar en ik heb er helaas niet zoveel van meekregen. Het was Niels’ eerste externe schaakpartij en de spanning en druk zal hem teveel zijn geworden. In ieder geval begreep ik dat hij zich normaliter roert op de maandagavonden in Hooghoudt dus verder in het seizoen zal hij vast nog wel een puntje pakken.
    Karel met de witte stukken op bord 6 is zeer fanatiek met schaken bezig en hij werkt nog ook eens in een brouwerij met eetmogelijkheden waar hij korting kan regelen. Een enorme aanwinst dus voor ons team! In Steenwijk kreeg hij te maken met een Pirc. Toen ik na een uurtje kwam kijken stond hij een pion en een paard-tegen-een-toren-voor-de-tegenstander achter. Karel speelde nog wel drie uur door met deze achterstand wat duidt op een gezonde vechtersmentaliteit.
    Op bord 4 speelde Aurore op bord vier een gezonde partij tegen Remco Heite, iemand die meerdere schaakboeken geschreven heeft en een eigen schaaktoernooi dat naar hem is vernoemd, maar ik vermoed dat Aurore daar niet van op de hoogte was. Ze stond eigenlijk erg goed. Mooie open lijn voor de torens waarmee ze dij vijandige Dame opjoeg en Dame en loper op dezelfde diagonaal richting de koning, maar ergens zal ze wel geblunderd moeten hebben. 0-4 derhalve.
    Gelukkig was er Maria die zo aardig was om op het eerste bod plaats te nemen. Zij liet zien hoe je met de witte stukken het moet op nemen tegen dat g6-loper-g7-geschuif. Centrum pakken, lopers en paarden naar de juiste velden en met een koningsaanval de buit binnen slepen. Drie uit drie voor Maria dit seizoen!
    Naast haar op 2 zat Anne. Volgens mij heeft ze het grootste gedeelte van de partij tegen een pion achterstand aangekeken. Ze liet zich echter niet van de wijs brengen en won drie uur verder de pion weer terug waarna beide partijen 3 pionnen en een loper overhielden en remise overeenkwamen. 4,5-1,5.
    Ikzelf kreeg op bord een Siciliaan die mijn 2.g3 beantwoorde met d5. Ik had naar mijn mening wel redelijk grip op de partij en kon op een gegeven moment een geïsoleerde centrumpion bij mijn tegenstander creëren. Dat hoeft niet zwak te zijn maar in ieder geval had ik iets om druk op te zetten. Dat liep was anders dat verwacht en ondanks wat overwicht in het begin verloor ik een pion en toen nog 1 en ontweek mijn tegenstander een ongelijkeloper-eindspel waar ik misschien nog kansen op remise had gehad.
    Iets eerder klaar dan ik was Henrick op bord 8. Het zag er al creatief uit toen ik na tien minuten kwam kijken. Henrick had met de zwarte stukken meerdere (geïsoleerde) dubbelpionnen waardoor zijn pionnenstructuur niet meer bestond. Daar stond tegenover dat hij twee pionnen meer had. Hijzelf had het idee dat hij erg goed stond en de partij aan het einde met een fout had weggeven. Ik had het idee dat de tegenstander wel compensatie had voor deze pionnen., maar er is niks met een flinke dosis eigen stellingsoordeel. 6,5-1,5.
    Met die uitslag konden we weer naar huis in de wetenschap dat de vrouwen verantwoordelijk waren voor de punten en dat we als team een brede basis hebben. Naar verluidt is de avond door sommige met spelers van SISSA 1 en 2 afgesloten met een gezamenlijke pizza. Ik heb al weer zin in de volgende wedstrijd!

mvdtb
    Deelnemer

Verslag KSNB SISSA 3 Ronde 7

Voor mij begon de dag fris: geen aanwezige kater door een veel te lange (en gezellige) door-haal-vrijdagavond. Toch een bijzondere gewaarwording, nuchter in de trein. Rond kwart voor 1 kwam ik aan in het mooie DSC, een thuiswedstrijd tegen GUC, en daar stond onze teamleider al klaar om ons te verwelkomen. Net voor de wedstrijd begon kwam Anne van P met het heugelijke nieuws dat we vandaag niet 8 maar 9 mensen opgesteld hebben achter het bord: van P is zwanger! Van harte gefeliciteerd lieve Anne en hopelijk is de moeheid snel voorbij en kan je nog meer genieten van het kleintje. Natuurlijk hopen we allemaal dat het een SISSA Sister wordt, maar een nieuwe Jorden van Foreest 2.0 is ook goed genoeg.

Rond 13:15 was er natuurlijk nog steeds geen sprake van een begin van de pot. Want het gehele team wist niet hoe ze de klokken moesten instellen. Erg professioneel, op z’n SISSA’ns. Onze tegenstanders zijn natuurlijk niet anders gewend en we hebben wel een reputatie hoog te houden. We hebben weer wat geleerd: het is standje 19. Of toch stand 21?! Ik weet het even niet meer. Helaas had onze geliefde Roland tevens wedstrijdleider zichzelf ziek gemeld deze ochtend. Beterschap! We hebben je gemist.

De opstelling van vandaag was:
    Maria
    Anne
    Remco
    Simon
    Eric
    Diederick
    Merlijn
    Karel

Doordat GUC met ziekte kampt had ik helaas geen tegenstander. Mijn eerste zet was een HJ’tje ontvangen van de teamleider van GUC. Een erg makkelijke 1-0.

Niet kort daarna kwam Merlijn mij vergezellen. Merlijn had een erg leuke partij gespeeld en was zichtbaar trots op zijn eerste overwinning in de KNSB. Nogmaals gefeliciteerd! Merlijn en zijn tegenstander begonnen in het Siciliaans, maar een variatie ervan die Merlijn niet kende kwam op het bord. Merlijn kwam hier wel redelijk uit, alhoewel hij eerder had kunnen rokeren om veiliger uit de opening te komen. Merlijn wist zijn tegenstander op een scherp gevonden manier schaak te zetten (10. Da5+), waardoor zijn tegenstander zijn koning moest bewegen en dus niet meer kon rokeren. Een erg prettige stelling voor Merlijn kwam hierdoor op het bord! Er kwamen hierna wat ruilingen, maar Merlijn kon een stuk pinnen (anders viel de dame van de tegenstander, altijd jammer) en uiteindelijk een stuk winnen met hierna direct een torenwinst (18. Pg5!!!). Van het bord geveegd! Kort, maar krachtig. 2-0.

Vervolgens was het Simon die als volgende klaar was. Simon speelde met wit d4 en de tegenstander antwoordde met e5. Het Englund gambiet. Simon is hiermee bekend en speelt het online ook met zwart, dus dat was zeker een voordeel deze partij. Het gambiet werd aangenomen door Simon en verdedigde na Pf6 en De7 de aangevallen pion op e5 met Pf3 en Lf4. Een voorspelde Db4+ kwam, dus de loper moest weer terug d.m.v. Ld2. De tegenstander sloeg in met Dxb2. Simon heeft toen verschillende torenzetten gedaan om de dame op te jagen en kwam uiteindelijk een pion achter te staan. Meestal is een pion achterstand niet prettig, maar in dit geval had Simon een actieve aanval op de koning. Door deze aanval moest zwart zijn dame geven voor een witte toren en witveldige loper. Vuurwerk op het bord! Uiteindelijk kon Simon mat zetten met zijn dame nadat zwart f5 moest spelen. Een leuk feitje was dat Simon ook nog een verre pion had die promotie dreigde. Een spektakel op het bord. 3-0.

Daarna was Diederick degene die als eerste van het team die helaas had verloren. Diederick heeft een partij naar mijn hart gespeeld. In deze partij kwam veel geweld en dubieuze offers voor die weliswaar niet helemaal klopten, maar soms moet je ook gewoon een risicootje nemen. Deze offers hebben wel tot speelbare posities geleid, dus zo dubieus was het niet denk ik. Zodra het stof was gedaald heeft Diederick de positie van speelbaar naar verliezen omgetoverd. Dit neemt niet weg dat Diederick in een “ik-knal-mijn-stukken-op-jouw-stelling”-bui is, dus hij offert nog een stuk en deze keer doet het offer echt niets. De juiste instelling was er, alleen de uitvoering mag nog een klein beetje aan gewerkt worden. Desalniettemin, een leuke partij. 3-1.

Het volgende puntje voor de tegenstander werd binnengehaald door Remco (zo kun je verliezen ook bekijken, toch?). Remco speelde als zwart tegen een Alapin Siciliaan waarin hij Pf6 speelt, tegenstander e5 en dan een fianchetto loper krijgt door Lg2 te spelen. Na afruilen in het centrum had Remco een gebroken pionstructuur met een zwakte op c6. Hier maakte zijn tegenstander graag gebruik van, dus deze ging druk uitoefenen op c6. Na een niet optimaal middenspel maakte Remco een blunder waardoor hij een toren verloor. Na lang doorspelen, want Remco zag nog kansen (that’s the spirit!) gaf Remco op. Helaas was zijn tegenstander nergens te vinden en reageerde hij vrij onsportief op de opgave van Remco. 3-2.

Het volgende punt voor SISSA werd binnengehaald door niemand minder dan Karel. Karel had een draak van een partij gespeeld. Zoals Karel mooi zei stond hij vanaf zet 3 goed. Dat is zeker een goed begin. Karel speelde een Weens gambiet. Mij is zaterdag geleerd dat dit net zo kut is als het Frans, maar misschien moet ik me hier iets meer in verdiepen voordat ik hierover kan oordelen. Karel had een partij vol met activiteit. Hij miste wel een penning door Lg4, maar na wat rekenwerk kon Karel zien dat hij zijn dame kon offeren voor een mat in 3 want hij had een enorm sterk loperpaar. Dan wist ik het wel! Rianne, zijn tegenstander, hapte niet toe helaas. Maar na f5 waagde Karel een offer met zijn toren waardoor er een dubbele aanval ontstond en een matdreiging. Hierna was de partij gespeeld. Wild! 4-2.

Na een lange partij was dan ook onze schaakmoeder in spé ein-de-lijk klaar. Een lekker luchtig potje schaken op de zaterdagmiddag: dacht Anne. Niets bleek minder waar. Fun fact: Anne heeft deze KNSB-competitie nog geen enkele schaakpartij verloren! Dus dat ging ze deze keer ook zeker niet doen. Anne stond de hele partij wel oké, maar zwart speelde goed en energiek. In de partij is er afgeruild naar een eindspel wat er ingewikkeld uitzag. Anne heeft hierom remise aangeboden, maar haar tegenstander sloeg dit af. Op het einde blunderde hij een pion en kreeg Anne een vrijpion. Al met al duurde de partij 5 uur en einde Anne de partij met een punt én hoofdpijn. Het winnende punt. 5-2.

Last but not least, Eric was klaar met zijn partij! Ik had af en toe het bord een beetje gevolgd, maar opeens stond er een stuk meer voor Eric. Eric speelde een damesgambiet, wat zich daarna ontwikkelde in een strijd om een eilandje pionnen van Eric in het centrum van het bord. Eric kwam met zijn dame een beetje ongemakkelijk te staan op een diagonaal met de twee pionnen en een loper van de tegenstander daarachter. Na wat afruilen en een onnauwkeurige dameszet van wit kon Eric daar wegkomen. Nadat het stof was gedaald hield Eric er ook nog een paard tegen een pion aan over. Maar de partij moest en zou tot 18:00 uur duren, dus toen was het nog 30 zetten lang de juiste zetten vinden om langzaamaan de tegenstander zijn pionnen van het bord te vegen. Gelukkig lukte dat en was dit de laatste punt voor SISSA 3. 6-2.

Na deze prachtige overwinning zijn we lekker gaan eten met een deel van het team en drie trouwe SISSA’nen van SISSA 2 bij de Prael. Het restaurant/bierbrouwerij waar Karel werkt als bierbrouwer. Het eten was goed, het bier was lekker en de sfeer zat er goed in. De avond kwam ten einde in ons oude, vertrouwde Hooghoudt en het was alsof we nooit van elkaar gescheiden waren geweest. Het was goed.

Liefs,
    Maria

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.